سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مقایسه آموزش مجازی و حضوری؛ کدوم نوع آموزش بهتره؟

امروزه دو شیوه آموزش مجازی (آنلاین) و حضوری (سنتی) در رقابت تنگاتنگ با یکدیگر قرار دارند. بسیاری از معلمان و دانش آموزان همچنان شیوه‌ سنتی و آموزش حضوری را ترجیح می‌دهند و بسیاری دیگر طرفدار آموزش آنلاین و استفاده از کامپیوتر به جای رفتن به مدرسه هستند.

اما کدام یک از این دو نوع آموزش بهتر است و نقاط مثبت و ضعف هر کدام چیست؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است نگاهی داشته باشیم به تفاوت بین آموزش آنلاین و آموزش حضوری:

 

مهم‌ترین تفاوت‌ های آموزش مجازی و حضوری:

 

1)   آشنایی با تکنولوژی و دانش استفاده از کامپیوتر

آموزش مجازی یا آنلاین وابسته به تکنولوژی و کامپیوتر است در حالیکه آموزش حضوری کاملا مستقل از این موارد می‌باشد. این ویژگی آموزش مجازی شاید در وهله اول یک چالش و محدودیت جدی به نظر برسد اما مزایای بسیار زیادی به همراه دارد و مهم‌ترین مزیتش این است که هر فردی در محیط خانه، سرکار و ... می‌تواند تنها با استفاده از کامپیوتر در کلاس درس شرکت کند و نیازی به حضور در کلاس ندارد.

همچنین وقتی تکنولوژی و دانش کامپیوتر به حوزه آموزش راه پیدا می‌کنند، امور مربوط به آموزش و تدریس با سرعت بیشتر و دقت بهتری انجام می‌شوند. این مورد هم به نفع معلم است و هم دانش آموز.

به عنوان مثال می‌توان با کمک نرم افزار مدرسه به راحتی آزمون آنلاین برگزار کرد. این نرم افزار در مدیریت آزمون، طراحی سوالات و ... به معلم کمک می‌کند و در کمترین زمان ارزیابی دقیق‌تر و کامل‌تری از دانش آموز ارائه می‌دهد.

 

2)   آموزش بدون نیاز به کاغذ و کتاب

آموزش مجازی یا آنلاین به "آموزش سبز" معروف است زیرا در این نوع آموزش از هیچ کاغذی استفاده نمی‌‌شود؛ کتاب و دفتر جای خود را به ویدئو‌ها و فایل‌های صوتی آموزشی داده‌اند و کامپیوتر، تبلت و حتی گوشی موبایل جایگزین مدرسه شده‌اند.

 

3)   نداشتن محدودیت زمانی و مکانی

آموزش مجازی وابسته به زمان و مکان نیست؛ در هر ساعتی از شبانه روز و در هر مکانی قابل اجرا است و معلم و دانش آموزان را محدود به زمان یا مکان خاصی نمی‌کند. به عبارت دیگر این نوع شیوه آموزشی بسیار انعطاف پذیرتر از آموزش حضوری می‌باشد.

این ویژگی آموزش آنلاین باعث می‌شود تا همه افراد از جمله معلمان، اساتید دانشگاه، دانش آموزان، دانشجویان و ... بتوانند کلاس‌های آموزشی را با برنامه‌های روزمره خود تنظیم کنند و همه این فعالیت‌ها را در کنار هم انجام دهند.

به عنوان مثال دانشجو می‌تواند در محیطی که به صورت پاره وقت مشغول به کار است، همزمان در کلاس درس نیز حضور داشته باشد. دانش آموز اگر مریض شود، می‌تواند در خانه به راحتی مطالب درسی را یاد بگیرد و نگران عقب ماندن از درس نباشد.

همچنین اگر معلم به هر علتی نتواند به مدرسه برود، می‌تواند در خانه‌اش به راحتی کلاس درس را برگزار کند بدون آنکه لطمه‌ای به کارش وارد شود.

 

4)   هزینه کمتر

از هر جنبه‌ای که بررسی کنیم، هزینه آموزش مجازی بسیار کمتر از آموزش حضوری است. در آموزش آنلاین هزینه رفت و آمد، اجاره مدرسه، قبض آب، برق و گاز وجود ندارد و دیگر لزومی به خرید کتاب و جزوات درسی نیست. پس از همه جهات به صرفه‌تر از آموزش حضوری می‌باشد.

یک مدرسه هوشمند با پیاده کردن آموزش مجازی نه تنها در هزینه‌هایش صرفه جویی می‌کند، بلکه کیفیت و بازدهی آموزش را ارتقا می‌دهد و متقاضیان بیشتری هم جذب می‌کند.

برای آشنایی با دیگر تفاوت‌های آموزش مجازی و حضوری، پیشنهاد می‌کنیم مقاله تفاوت آموزش آنلاین با آموزش سنتیرا مطالعه کنید.

ممنون که تا پایان این مطلب همراه ما بودید.