سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گیمیفیکیشن چیست و چگونه از آن در آموزش استفاده کنیم؟

گمیفیکیشن به معنای بازی سازی، یک روش نوین برای ارتقا کیفیت و بازدهی فعالیت‌های روزمره می‌باشد. هدف اصلی در گمیفیکیشن استفاده از عناصر بازی در زندگی واقعی است تا انگیزه و اشتیاق برای انجام یک فعالیت بیشتر شود و بازدهی بهتری نیز داشته باشد.

با این تفاسیر کاملا واضح است که استفاده از گمیفیکیشن در آموزش تا چه اندازه می‌تواند به یادگیری بهتر دانش آموزان کمک کند. روش انجام آن نیز به این شکل است که باید با استفاده از بازی‌های خلاقانه، مباحث درسی را به دانش آموزان آموزش دهید. این روش آموزشی فواید بسیار زیادی به همراه دارد از جمله:

 

1)   ایجاد علاقه و انگیزه در دانش آموزان

بازی کردن در هر سن و سالی بسیار لذت بخش و مفرح است. استفاده از گمیفیکیشن در آموزش باعث می‌شود تا فرآیند یادگیری برای دانش آموزان تبدیل به یک کار لذت بخش و سرگرم کننده شود و دانش آموز احساس نکند که در فضای خشک و خسته کننده درس و مدرسه قرار دارد.

همین امر باعث ایجاد علاقه، انگیزه و اشتیاق در دانش آموزان می‌شود و آنها را به یادگیری بهتر تشویق می‌کند.

 

2)   تفهیم بهتر مباحث درسی

اگر علاقه و اشتیاق برای یادگیری بیشتر باشد، مسلما کیفیت آموزش نیز بیشتر خواهد بود. بدون شک با استفاده از گمیفیکیشن و بازی سازی در آموزش، دانش آموزان مباحث درسی را بهتر درک خواهند کرد و حتی بیشتر در ذهن آنها ماندگار خواهد بود.

 

3)   شکوفا شدن استعداد دانش آموزان

اگر دانش آموزان در شرایط و محیطی که مورد علاقه و سازگار با روحیات آنهاست به تحصیل بپردازند، شوق و علاقه بیشتری از خود بروز می‌دهند، برای یادگیری بهتر تلاش می‌کنند و همه اینها زمینه را برای رشد و شکوفا شدن استعداد دانش آموزان فراهم می‌سازد.

 

4)   صرف انرژی کمتر از معلمان

اگر شرایطی فراهم شود که دانش آموزان به آموزش و تعلیم علاقه مند شوند و خود آنها برای یادگیری بهتر تلاش کنند، مسلما بار سنگینی از روی دوش معلمان نیز برداشته می‌شود. در این شرایط دیگر معلمان مجبور نیستند که زمان و انرژی زیادی را صرف وادار کردن دانش آموزان به گوش دادن به مباحث درسی بکنند.

پس استفاده از گمیفیکیشن در آموزش برای معلمان نیز سود زیادی به همراه دارد.

 

5)   ایجاد محیطی شاد و پرانرژی برای معلم و دانش آموز

با استفاده از عناصر بازی می‌توان محیط آموزشی خشک و بدون هیجان را تبدیل به یک فضای شاد و سرگرم کننده کرد. چنین محیطی هم برای دانش آموزان و هم معلمان بسیار جذاب است و برای هر دو طرف سودمند می‌باشد.

 

و در آخر:

اگر با روش‌های گمیفیکیشن و به کارگیری آن در آموزش آشنایی ندارید، دایاموز انواع پکیج‌های گمیفیکیشن را ارائه می‌دهد که با استفاده از آنها به راحتی می‌توانید از عناصر بازی برای یادگیری بهتر دانش آموزان استفاده کنید و در نهایت محیطی شاد برای کسب علم و دانش به وجود آورید.