سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویژگی های یک مدرسه هوشمند چیست؟

امروزه مطالب زیادی درباره مدرسه هوشمند می‌شنویم و اینکه هوشمند سازی مدرسه تا چه اندازه می‌تواند به روند آموزش و یادگیری دانش آموزان کمک کند. اما سوال اصلی اینجاست که کدام مشخصه‌ها یک مدرسه سنتی را تبدیل به مدرسه هوشمند می‌کنند یا به عبارتی مدرسه هوشمند چه تفاوتی با دیگر مدارس معمولی دارد؟

وقتی صحبت از هوشمند سازی مدرسه می‌شود، خرید تجهیزات جدید مانند رایانه‌های پیشرفته اولین موردی است که در ذهن اکثر افراد شکل می‌گیرد و تصور می‌کنند که تنها با خرید چند وسیله می‌توانند به یک مدرسه هوشمند تبدیل شوند.

این تصور از پایه و اساس غلط است! قطعا مدرسه هوشمند به وسایل و تجهیزات پیشرفته نیاز دارد اما این همه ماجرا نیست؛ بخش مهمی از این هوشمند سازی شامل تحول در شیوه آموزش و پرورش دانش آموزان می‌باشد.

برای درک بهتر این موضوع، 6 ویژگی اصلی مدرسه هوشمند را در ادامه معرفی خواهیم کرد:

 

 

1) سیستم آموزشی پویا و تعامل بین دانش آموز و معلم

برای آنکه یک مدرسه سنتی به مدرسه هوشمند تبدیل شود، باید شیوه‌های آموزش سنتی را کنار بگذارد و همگام با جدیدترین متدهای تدریس در دنیا پیش برود.

به عنوان مثال معلم نباید تنها متکلم وحده در کلاس باشد بلکه باید بیشتر نقش یک راهنما را ایفا کند و به دانش آموزان فرصت تفکر، استدلال و تعامل را بدهد. حتی بهتر است دانش آموزان کلاس را گروه بندی کند تا تعامل و همکاری لازم بین دانش آموزان برقرار شود.

 

2) بهره گیری از شیوه‌های آموزشی نوین

در یک مدرسه هوشمند تنها روش تدریس نباید سخنرانی‌ معلم برای دانش آموزان باشد. بلکه معلم باید از دیگر شیوه‌های آموزشی مانند گمیفیکیشن استفاده کند و با استناد به انواع روش های تدریس مانند تدریس نمایشی، اکتشافی، مشارکتی و ...، جدیدترین متدهای آموزشی را در کلاس پیاده کند.

 

3) منابع درسی متنوع

در یک کلاس درس هوشمند معلم نباید فقط به کتب و جزوات درسی اکتفا کند و دانش آموزان را محدود به منبع خاصی بکند، بلکه باید از دیگر منابع مانند اینترنت نیز کمک بگیرد.

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از تخته هوشمند این است که می‌توانید بین تخته و لپ تاپ خود اتصال برقرار کنید و از اطلاعات موجود در فضای اینترنت برای تدریس و تفهیم بهتر مطالب درسی کمک بگیرید.

 

4) یادگیری بدون محدودیت زمانی و مکانی

یک مدرسه هوشمند هیچ موقع آموزش و تدریس را محدود به موقعیت مکانی و زمانی نمی‌کند. در مدرسه هوشمند علاوه بر تدریس حضوری در کلاس، آموزش آنلاین نیز برقرار است و همه شرایط و امکانات لازم برای تدریس مجازی سنجیده و اجرا می‌شود.

 

5) مجهز بودن به امکانات و تجهیزات پیشرفته

همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد، یکی از ویژگی های مدرسه هوشمند داشتن تجهیزات پیشرفته و مجهز بودن به تکنولوژی‌های جدید است. از جمله این تجهیزات می‌توان به کامپیوترهای پیشرفته، تخته هوشمند، زنگ هوشمند، ابزارهای ضروری برای مطالعه و یادگیری مانند میکروسکوپ‌های جدید و دیگر تجهیزات آزمایشگاهی اشاره کرد.

 

6) داشتن نرم افزار مدرسه جامع و کاربردی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک مدرسه سنتی را تبدیل به مدرسه هوشمند می‌کند، داشتن نرم افزار مدرسه است.

نرم افزار مدرسه یک سامانه هوشمند است که همه امور مربوط به مدرسه از جمله امور مالی و آموزشی را مدیریت می‌کند و امکان برقراری کلاس آنلاین، برگزاری آزمون آنلاین و تصحیح خودکار، پرداخت شهریه، حضور و غیاب دانش آموزان، ثبت تکالیف و ... را فراهم می‌سازد.

نرم افزار مدرسه دایاموز با داشتن تمامی این قابلیت‌ها، کامل ترین و بهترین نرم افزار برای هوشمند سازی مدارس سراسر کشور است. با دایاموز می‌توانید فراتر از مرزهای آموزش و تدریس سنتی پیش بروید، امور مالی و حساب و کتاب‌های مدرسه را مدیریت کنید و صفر تا صد کارهای مدرسه را به دقت و سرعت بیشتری انجام دهید.