سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یادگیری معکوس چیست و چه فوایدی برای دانش آموزان دارد؟

یادگیری معکوسیک روش جدید برای یادگیری آسان‌تر و سریع‌تر دانش آموزان است. در این روش دانش آموزان مباحث درسی جدید را به صورت معکوس می‌آموزند یعنی ابتدا محتوای جدید را در خانه یاد می‌گیرند. سپس در کلاس و با کمک معلم به حل تمرینات و رفع مشکلات درسی می‌پردازند.

برای یادگیری معکوس دانش آموزان، معلم باید یک ویدئو آموزشی مختصر و مفید تهیه کند و در آن مبحث درسی جدید را به دانش آموزان آموزش دهد. با این روش هر دانش آموزی بسته به سرعت یادگیری خود می‌تواند ویدئو آموزشی را بارها و بارها نگاه کند و فرصت کافی برای تحلیل و یادگیری کامل داشته باشد.

سپس در کلاس درس با حل تمرینات و انجام تکالیف، تمامی اشکالات دانش آموز برطرف می‌شود و درس‌های جدید را به بهترین شکل ممکن یاد می‌گیرد.

 

مهم‌ترین فواید یادگیری معکوس برای دانش آموزان:

 

1)   دانش آموزان فرصت کافی برای یادگیری و تحلیل محتوای درسی جدید را دارند.

2)   در اکثر موارد دانش آموزان درس جدید را در کلاس یاد می‌گیرند اما در حل تمرینات مربوطه به مشکل می‌خورند. در آموزش معکوس این مشکل کاملا برطرف می‌شود و دانش آموز می‌تواند در کنار معلم، تمرینات درسی را انجام دهد و اشکالات خود را برطرف کند.

3)    اگر دانش آموزان به هر دلیلی غیبت کنند، از درس جدید عقب نمی‌مانند و لازم نیست از این بابت نگرانی داشته باشند.

4)   در صورتی که برای معلم مشکلی پیش آید و مجبور به غیبت شود، دانش آموزان از طریق آموزش آنلاین و ویدئوهای آموزشی، مباحث جدید را یاد می‌گیرند و وقفه‌ای در کلاس درس ایجاد نمی‌شود.

5)   یادگیری معکوس به والدین این امکان را می‌دهد تا نظارت بیشتری روی روند یادگیری فرزندان خود داشته باشند و در جریان کامل وضعیت تحصیلی آنها قرار بگیرند.

 

چگونه می‌توان روش یادگیری معکوس را در کلاس درس پیاده کرد؟

1)   معلم در ابتدا باید در غالب یک ویدئو مختصر و مفید، محتوای درسی جدید را به دانش آموزان بیاموزد. این ویدئو نباید بیش از حد طولانی و خسته کننده باشد و مباحث جدید باید به صورت ساده و خلاصه بیان شوند. همچنین باید امکان دسترسی آسان دانش آموزان به ویدئو فراهم باشد و در تهیه و نگاه کردن آن دچار مشکل نشوند.

 

2)   مرحله بعدی یادگیری معکوس در کلاس درس انجام می‌شود. سعی کنید سوالات و تکالیفی را برای دانش آموزان طراحی کنید تا ذهن آنها را به چالش بکشد و در عین حال به رفع تمامی سوالات و اشکالات آنها کمک کند.

 

3)   در مرحله آخر با طراحی یک امتحان که می‌تواند به صورت حضوری و یا آزمون آنلاین باشد، دانش آموزان را ارزیابی کرده و آخرین اشکالات آنها را برطرف کنید.

 

جمع بندی نهایی:

یادگیری معکوس به نفع دانش آموز، معلم و والدین است. در ابتدا شاید پیاده کردن این شیوه آموزش و یادگیری برای معلم سخت باشد و حتی والدین با آن مخالفت کنند. در این حالت سعی کنید خود را با شرایط جدید وفق دهید و از مزایای زیاد یادگیری معکوس برای والدین توضیح دهید تا آنها نیز قانع شوند و در این مسیر جدید شما را یاری کنند.